Sotamuseo sijoittuu samoille tienoille Kansallisgallerian ja
Bysanttilaisen museon kanssa. Jos Bysanttilaisessa museossa on erinomaiset
Bysantin taiteeseen ja kulttuurihistoriaan liittyvät kokoelmat, niin Sotamuseossa on mahdollisuus katsoa
Bysanttia toisesta suunnasta, sodankäynnin ja keisarien esittelyn kautta.
|
Sotamuseo
maaliskuussa 2022. Kuva OI |
Museo sijaitsee modernistisessa museorakennuksessa – arkkitehtuuri
on sukua Mies van der Rohen Berliinin Neue Nationalgallerielle, hiukan kuten Suomessa
Turun Wäinö Aaltosen museokin. Ateenan
museo avattiin vuonna 1975.
Sotamuseo aloittaa näyttelynsä kivikauden aseista ja jatkaa
hieman yllättäen mm. kykladien taiteen
esittelyllä.
|
Sotamuseon näyttelystä. Kykladien naismarmorihahmoja. Varhainen
kausi 2700-2300 eaa. Kykladien taiteen museo. Kopioita. Kuva OI |
Mykenen kautta edetään klassisen Kreikan veistotaiteeseen –
keskittyen toki ajan sodankäyntiin ja sotureihin.
|
Korinttilainen kypärä, 700 luvulta eaa. Kuva näyttelystä |
|
Kreikkalainen jalkaväkisotilas eli hopliitti. Museon näyttely.
Luultavasti hautakivi Attikasta noin vuodelta 500 eaa. Ateenan arkeologisessa kansallismuseossa
näytteillä olevasta marmorialkuperäiskappaleesta valettu kipsi |
|
Marathonin
taistelu persialaisia vastaan on tuttu oppikirjoista. Museo kertoo taistelun
merkityksestä, että kun Persian
kuninkaat ekspansionististen pyrkimystensä mukaan yrittivät tunkeutua
Lounais-Eurooppaan, he epäonnistuivat, koska helleenit kohtasivat heidät
päättäväisesti. Tämän seurauksena persialaiset suunnitelmat kariutuivat ja
helleenit saivat itsetuntoa voimastaan ja loivat klassisen sivilisaation. Ensimmäinen
taistelu persialaisia vastaan käytiin siis vuonna 490 eaa. Attikan
Marathonin tasangolla, jossa 10 000 ateenalaista ja 1 000 plataiaista taisteli
persialaisia vastaan. Persian armeija oli lukumäärältään suurempi, ja sen
riveissä oli voimakas ratsuväki ja suuri määrä jousimiehiä. - Kreikkalainen
kenraali Miltiades, edelleen museon opastetekstiä lainaten, tiesi hopliittien falangin tehokkuuden ja ja
vakuutti kenraalitoverinsa hyökkäämään persialaisia vastaan. Miltiades
määräsi hopliitit muodostamaan saman pituisen linjan kuin persialaisten ja
hyökkäämään persialaiseen linjaan. Seuranneessa lähitaistelussa linjan keskiosa
heikkeni ja antoi periksi, kun taas ateenalaisten siivet syrjäyttivät nopeasti persialaiset.
Taistelu päättyi, kun persialainen keskus murtautui paniikissa laivoilleen. |
Bysantti on yksi keskeinen sotamuseon näyttelysisältö. Tosin siinä, kuten muunkin vanhemman aineiston osalta museo turvautuu näyttelyesineissä isolta osalta jäjennöksiin ja kopioihin.
|
Konstantinopoli.
Kuparipiirros. G. Braun - F. Hoggenberg, Civitates Orbis Terrarum 1572-1598 |
|
Bysantin keisarit Konstantinopolin perustamisesta sen
miehitykseen asti. Museon näyttelystä |
|
Keisari
Basileos II Bulgaroktonos (Bulgaarinsurma) (976 – 1025) oli askeettinen
sotilaskeisari joka kävi useoita sotia hallituskaudellaan. Hänen kaudellaan skandinaavisista
varjaageista (tai varangeista) muodostettiin oma kaartinsa Bysantin keisarin
alaisuuteen. Kopio 1000-luvun käsikirjoituksesta, Venetsia |
|
Bysantilla
ja sen viimeisellä keisarilla on erikoisasema kreikkalaisessa
historiantulkinnassa. Sotamuseossa on esillä jyhkeä Konstatantinos XI
Palaiologoksen muotokuva. Museo kertoo veistoksen kuvaavan Bysantin viimeistä
keisaria, Konstantinus XI Palaiologosta, 1449–1453 jaa., joka tapettiin Pyhän
Romanuksen portilla 29. toukokuuta 1453. Vasos Falireásin reliefi on tehty
vuonna 1953, 500 vuotta Konstantinopolin kukistumisen jälkeen |
|
Andreas Palaiologos (1494-1503) oli viimeinen, joka
käytti Bysantin keisarin nimitystä. Hän oli Italiaan paenneen Morean despootin
Thomasin poika. Morea oli Bysantin provinssi Peleponnesoksella. Kopio
seinämaalauksesta. (Vatikaani, Borgia-huoneisto) |
|
Bysanttilaisen kaleerilaivan dromonin pienoismalli. Sen
keulassa oli mekanismi, jolla voitiin ampua meritaistelussa vihollisen
laivoihin kreikkaliasta tuleksi kutsuttua palavaa nestettä. Kuva näyttelystä |
|
Museo havainnollistaa Bysantin joukkojen käyttämää muodostelmaa
pienoismallilla. Tällainen avoimessa maastossa käytetty muodostelma kuvattiin Bysantin
sodankäynnin oppikirjassa 500-luvun loppupuolella. Mittakaava 1:70. Tutkimus:
Christos Makrypoulias, historioitsija. Historian konsultti: Taxiarchis Kolias,
Bysantin sivilisaation professori, Ateenan yliopisto. Kuva näyttelystä |
|
Rooman-Bysantin
aseita 700-luvulta 1300-luvulle. Pitkä kirves vitriinin yläosassa on
vitriinitekstin mukaan Bysantin armeijan varangi (varjaagi)-palkkasotureiden käyttämä.
Paavo Hohti kertoo Bysantin historiassaan varangeista: --Skandinaavien joukot,
joita nimitettiin varangeiksi, jäivät Konstantinopoliin, lopulta
kahdeksisadaksi vuodeksi. Varangi-nimi alkoi yleistyä 1000-luvun alussa,
edellisen vuosisadan sopimuksissa sitä ei mainita. Varangi-nimen käyttöönotto
saattaa kuvastaa tarvetta erottaa rusien keskuudessa skandinaavit slaaveista.
Basileios muodosti varangeista keisarillisen erityisosaston, tagman, jo ka
tunnettiin uskollisuudestaan keisarille ja hurjista kahden käden sotakirveistä.
Joukko-osastoa täydennettiin jatkuvasti rekrytoimalla enimmäkseen
skandinaaveja, jotka palvelusajan päätyttyä palasivat kotiin keisarin antamien
arvokkaiden lahjojen kanssa. Heidän käynneistään Miklagårdissa, »Suuressa
kaupungissa», on useita kertomuksia islantilaisissa saagoissa ja
riimukirjoituksissa. Eräät heistä ovat myös raapustaneet nimensä Hagia Sofian
kaiteisiin. Skandinaavien ohella varangijoukkoihin rekrytoitiin 11. vuosisadan
lopulta alkaen myös normanneja |
Kymmenestä näyttelysalista
puolet käsittelee Kreikan itsenäistymistaistelua ja aikaa sen jälkeen. Maantasokerroksessa
on melkoisen dramaattinen dioraama Kreikan itsenäistymistaisteluihin liittyen. Ulkoalueella on esillä sotilaslentokoneita ja
erilaisia tykkejä.
|
Sotamuseon museokauppa on sisääntulokerroksessa.
Valikoima on runsas. Kuva OI |
Kommentit
Lähetä kommentti