Bysanttilainen ja kristillinen museo
Bysantti-museon rakennus oli aiemmin 1800-luvun kaupunkihuvila, Villa Ilisia. Museoon liittyy hieno puutarha antikvaarisena kohteineen ja Lyseonin arkeologinen kohde on aivan puutarhan vieressä.
Museo huhtikuussa 2022. Kuva OI
Palatsin
rakentanut Piacenzan herttuatar omasi mielenkiintoisen taustan. Sophie de
Marbois syntyi Philadelphiassa
Yhdysvalloissa vuonna 1785. Hän oli ranskalaisen valtiomiehen ja diplomaatin
Marquis François Barbé de Marboisin ja hänen amerikkalaisen vaimonsa
Elisabethin tytär. Hän meni naimisiin
Charles Lebrunin kanssa. Aviomies oli Napoleonin adjutantti.
Vuonna 1830
herttuatar innostui Kreikan itsenäisyystaistelusta ja loi läheiset suhteet itsenäisyystaistelijoihin.
Vuodesta 1831 lähtien hän alkoi ostaa
suuria maa-alueita Ateenasta ja asettui pysyvästi kaupunkiin vuonna 1837. Sophie de Marbois asui Villa
Ilisiasa kuolemaansa 1854 saakka. Sen jälkeen rakennus siirtyi Kreikan valtion
omistukseen ja sinne sijoittui mm. upseeriakatemia.
Arkkitehtina
toimi Stamatis Kleanthis. Kleanthis (s. 1802), opiskeli Berliinin arkkitehtuuriakatemiassa uusklassismin mestarin Karl Friedrich
Schinkelin johdolla. Villa Ilissian rakentaminen alkoi vuonna 1840, lyhyen matkan päässä kaupungin rajojen ulkopuolella ja
lähellä kuninkaallista palatsia
(nykyinen parlamenttirakennus). Sen
rakennustyöt oli aloitettu 1836.
Villa
Ilisia sijaitsi Ilissos-joen rannalla.
Joki on nykyään peitetty. Rakennus oli osa
Kifissias-puistokatua (nyk. Vasilissis
Sophias Avenue). Kadusta kehittyi nopeasti yksi
Ateenan kauneimmista bulevardeista,
pääkaupunginsymboli ja komeiden rakennusten reunustama eurooppalaistumisen
tyyssija. Kadun varrella sijaitsivat Ateenan yhteiskunnan merkittävimpien jäsenten
yksityiset kartanot.
Museo
luonnehtii huvilakompleksin arkkitehtuuria yhdistelmäksi, jossa klassismin
elementit, kuten vaakasuora taso ja matalat suljetut tornit
liittyvät romantiikan elementteihin valon ja varjon vaihtelua lisäävillä holvikaarilla,
keskusrakennuksen kahdella etuosalla
ja nostetulla katolla.
Museorakennus kuvattuna puutarhan puolelta. Kuva OI |
Museon ovet
avattiin vuonna 1930. Vuosina 1987–1992 museota peruskorjattiin ja se sai uudet
maanalaiset näyttelytilat.
Museon
puutarha varjoisine levähdyspaikkoineen on ehdottomasti kiertämisen arvoinen ja
sieltä katsoen avautuu mainiosti myös rakennuksen 1830-luvun arkkitehtuuri.
Puutarhasta. Kuva OI |
Sisäänkäynti. Kuva OI |
Museon aulassa kävijöitä tervehtii keisari Justinianus,
arkkipiispa Maximianos ja heidän seurueensa. Kyseessä on kopio San Vitalen (Ravenna)
kirkon mosaiikista vuodelta 547 |
Mikä oli Bysantti? Museo tiivistää alueen historian
seuraavasti: Rooman valtakunnan pääkaupunki siirtyi vuonna 330 Roomasta
Konstantinopoliin ja lakkasi vuonna 1453 ottomaanien valloitettua kaupungin. Uusi pääkaupunki, jota luonnehdittiin uudeksi
Roomaksi, "kaikkien kaupunkien kuningattareksi", oli itse asiassa
Bysantium-niminen kaupunki, kreikkalaisen Megaran kaupungin muin ainen
siirtomaa Bosporuksen rannalla. Keisari Konstantinus Suuri kunnosti, rakensi ja
nimesi tämän kaupungin uudelleen. Konstantinopolista tuli koko keskiaikaisen
maailman tärkein kulttuurikeskus. Konstantinopoli oli monikansallinen ja aluksi
moniuskontoinen kaupunki. 500-luvulle asti Imperiumi levisi kolmella Välimeren
ympärillä olevalla mantereella Euroopassa, Aasiassa ja Afrikassa. Kuitenkin
500-luvun lopulla, kun Rooman ja Imperiumin länsiosan miehittivät saksalaiset
heimot, se oli rajoitettu vanhan alueensa itäisiin osiin. Siitä lähtien sen
rajat muuttuivat jatkuvasti. 6. vuosisadalla se oli laaja, monikansallinen ja edelleen
moniuskontoinen valtio. 1000- ja 1100-luvuilla se oli edelleen monikansallinen,
ja se ulottui helleenien, Aigeianmeren ja Vähä-Aasian alueiden yli.
1200-luvulla, vuonna 1204, se lakkasi olemasta sen jälkeen, kun neljännen
ristiretken ristiretkeläiset valloittivat kaupungin, ja se korvattiin pienillä
osavaltioilla Bithyniassa (Nikea), Epiroksessa ja Pontoksessa (Trebizon).
Uudelleenmuodostamisen jälkeen 1261 ja pääasiassa seuraavien kahden vuosisadan
aikana, 14. ja 15. vuosisadalla, se ulottui vain joihinkin kreikkalaisiin
maihin Konstantinopolin ympärillä. Bysantti ei ollut mitenkään muuttumaton;
sille olivat ominaista loputtomat muutokset sen rakenteissa, sen toiminnassa ja
luonteessa. Barbaariset hyökkäykset (2.–6. vuosisata). arabien laajentuminen
(7. vuosisata), rutto, ilmastonmuutokset ja muut tekijät jättivät jälkensä sen
kansalaisiin, hallintoon ja kulttuuriin. Karttakuvassa Konstantinuksen
valtakunta 337 ja Justinianuksen valtakunta vuonna 565 |
4.–6. vuosisadalla Bysantti oli luonteeltaan roomalainen ja
kielikin oli pääasiassa latina. Seurauksena kristinuskon asettamisesta
valtionuskoksi jälkeisistä asteittaisista muutoksista, alueiden menetyksestä,
ja ikonoklasmista vain harvat roomalaiset piirteet säilyivät 800-luvulle. Valtio
oli siihen aikaan rajallinen ja monikansallinen, mutta kristillinen, ja sillä
oli oma alkuperäinen kulttuurinsa; käytetty kieli oli kreikka. Hallintorakenne
ja talous muuttuivat. Neljännen vuosisadan valtavat maakunnat katosivat,
kaupunkirakenne romahti ja tilalle tuli linnoitettuja siirtokuntia. Bysantti
maalaistettiin ja pysyi pääosin vauraana maaseutumaisena valtakuntana vuoteen
1204 asti. Vain keisari-instituutio pysyi ajassa muuttumattomana. Se
muotoiltiin alkuvuosisatojen aikana sisällyttämällä kristinuskon henki
hellenistisiin ja roomalaisiin poliittisiin käsityksiin kuninkuudesta. Keisari,
jota ympäröi tiukasti jäsennelty hallitus ja kirkollinen hierarkia, toimi
ainutlaatuisen imperiumin ekumeenisena johtajana, Jumalan edustajana maan
päällä, joka huolehtii koko maailman kansalaisista ja johdattaa heidät
todelliseen uskoon. Karttakuvassa |
Bysantin yhteiskunnan rakenne perustui kolmeen pääperustaan:
joustava mutta voimakas hallinto, jota johti keisari; kristinusko, patriarkka
kirkon johdossa; sekä kreikkalais-roomalainen perinne ja kreikan kieli. Kaikki
kolme jättivät jälkensä sekä imperiumin jokapäiväiseen elämään, että sen
kulttuurisiin ja taiteellisiin ilmaisumuotoihin. Konstantinopolin ryöstö ristiretkeläisten toimesta aiheutti
lamauttavan iskun valtakunnalle, mutta johti myös uusiin suhteisiin ja
yhteyskanaviin. Palaiologiset
keisarit eivät pystyneet pysäyttämään poliittista
rappeutumista sen jälkeen, kun heidät palautettiin Bysantin valtaistuimelle
Konstantinopolissa vuonna 1261. Siitä huolimatta palaiologien panos taiteen
ja kirjallisuuden alalla oli kulttuurin kannalta elintärkeä ja vaikutti sekä
itään että länteen. Karttakuvasssa tilanne neljännen ristiretken ja
Konstantinopolin valtauksen ja ryöstön 12.4. 1204 jälkeen. Latinalaiset alueet
ja Trebizondin valtakunta (hallitsijana Komnenos-suku) |
Museon näyttelyssä ensimmäiset salit ovat esitystavaltaan tekstipainotteisia, tekstiä on paikoin liikaakin, ja esillä on kristillisen taiteen alkuvaiheisiin liittyvää aineistoa ja Bysantin arkielämän pienesineistöä. Varhaiskristillisen taiteen taustoja nostetaan sinänsä kiinnostavasti esiin.
Solidus oli Bysantissa käytetty kolikkoraha. Se oli
Bysantissa käytössä vielä 1000-luvulla. Rahan arvo varmistettiin punnuksella |
Matkan jatkuessa näyttelyn dynamiikka kasvaa ja esillä on hienoja objekteja Bysantin ja varhaiskristillisyyden kaudelta. Esillä on myös Egyptin varhaiskristillistä taidetta.
Erityisesti bysanttilaiset ikonit ovat vaikuttavia ja ne on asetettu hienosti esille. Useampi esillä oleva ikoni on kaksipuoleinen. Ikä näkyy useassa ikonissa. Kuluneisuudessaan ja patinassaan niitä on mahdollista tarkastella kuin nykytaideteoksia vaikka tekohetkellään 1000-luvun alkupuolella niillä oli toisenlaisia merkityssisältöjä.
Kaksipuolinen ikoni, jossa on edessä Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi
(Hodegetria) ja takana kaksi
sotilaspyhimystä. 1200-luku |
Kaksipuolinen ikoni, jossa Pyhä Yrjö pääosassa ja pyhät
Marina ja Irene (?) takana. Ikoni yhdistelee Bysantin ja länsimaisen taiteen
elementtejä. Kastoriasta, 1200-luku |
Arkkienkeli Mikael. Aateliston suosimasta Konstantinopolin
työpajasta, 1300-luku |
Pergamenttikäsikirjoitus, 1100-luku |
Kommentit
Lähetä kommentti