Nykytaiteen museo on pitkään toiminut tilapäisissä tiloissa
ja pitkän kiertolaiselämän jälkeen uudet tilat vanhassa olutpanimossa ovat erinomainen
parannus kietolaisvuosiin. Rakennuksessa on runsaasti tilaa ja väljyyttä. Paikoitellen
tilaa olisi kaiketi voinut käyttää tehokkaamminkin. Käsillä on aika paljon tilaa
viilennettäväksi Ateenan keskikesän 40 asteen helteissä.
|
Museo metroaseman suunnasta kuvattuna, 22.3.2022. Kuva OI |
Tulin museoon metron kautta. Metroaseman puolelta oli sisäänkäynti,
jonka ovi oli kuitenkin lukossa.Toisella puolelta rakennusta löytyi kuitenkin
avoinna oleva sisäänkäynti.
Museo näyttelytilat on sijoitettu useampaan kerrokseen,
alakerrassa on kahvila ja ylimmässä ravintola ja kattoterassi. Ravintola oli
kuitenkin maaliskuussa suljettu. Pysyvät kokoelmat ovat ylimmissä kolmessa
kerroksessa. Kerrosten välillä on helpointa kulkea jyhkeiden liukuportaiden
avulla. Ilmeisesti portaat on tarkoituksella suunniteltu näyttäväksi. Erityisen
siro ratkaisu ne eivät kuitenkaan ole. Sisätilat ovat täysin modernit, taidemuseon valkoiset. Oikeastaan mikään ei viittaa rakennuksen aikaisempaan käyttöön.
Opastetekstejä lukiessa tulee vaikutelma, että museo hakee
vielä jotenkin identiteettiään. Pysyvien kokoelmien esittelytekstissä kuraattorien
nimikrediitit valtaavat ison osan. Joka tapauksessa kuten tekstissä mainitaan,
niin pysyvä kokoelma on museon sydän, ja esillä on vaikuttavia töitä.
Ensimmäiset EMST-kokoelman teokset hankittiin museoon vuonna 2000 ja museon ensimmäinen
teos esiteltiin 11.10.2000. Esillä on 172 teosta 78 kreikkalaiselta ja
kansainväliseltä taiteilijalta.
|
Mona Hatoum: Fix It, 2004. Tehdaskalusteet ja -kalusteet, ohjelmoitavat valaistuslaitteet, sähkökaapeli, hehkulamput, ääni. Museon esittelyteksti kertoo, että Mona Hatoum vieraili Ateenassa ja keräsi vanhoja ja ruosteisia teollisuuskalusteita vanhasta FIX-panimosta ennen sen entisöintiä EMST:n pysyväksi tukikohtaksi. Hän pystytti metalliverkon muodostamaan aidatun alueen, jossa sähkölamput syttyvät ja sammuvat aiheuttaen surinaa. Kuva OI |
|
Kendell
Geers: Akropolis Redux (The Director's Cut), 2004. Turva-aidat, teräshyllyt.
Teoksen esittelytekstin mukaan Eteläafrikkalainen taiteilija Kendell Geers on
käyttänyt vaarallisia materiaaleja luodakseen myöhempien aikojen Parthenonin,
jossa viitataan apartheidiin ja kaikenlaiseen jakautumiseen. Tekeekö hänen
luomansa aitaus sinut vahvemmaksi ja turvallisemmaksi vai koetko sen uhkaksi?
Kuva |
|
Vlassis Caniaris: Hopscotch, 1974. 6 ihmishahmoa, 9
matkalaukkua, 1 häkki, tervapaperipohja, liitupiirro. Teos kertoo kreikkalaisesta
siirtolaisuudesta. Toisen maailmansodan jälkeen ja erityisesti 1960- ja
1970-luvuilla lukuisat kreikkalaiset muuttivat ulkomaille. Teos on ollut esillä
Kasselin Documentassakin, sen sanoma ei ole mitenkään haalistunut. Kun kävin EMST-museossa,
maaliskuun loppupuolella 2022, oli
kulunut neljä viikkoa Ukrainan sodan alkamisesta. Yli 10 miljoonaa
ukrainalaista oli joutunut maan sisäiseen tai ulkomaiseen evakkoon, epäilemättä
näissä on mukana myös Ukrainan kreikkalaista vähemmistöä. Kuva OI |
Monen nykytaiteen museon näyttelyt ovat nykyään keskittyneet
ympäristön muutokseen. Tässä museossa iso osa teoksista käsittelee rajoja ja
niiden ylittämistä, pakolaisuutta, politiikkaa ja sortoa. Ajankohtaisia ja
tärkeitä aiheita nekin.
Kokoelmien helmi on epäilemättä Ilja Kabakovin installaatio The Boat of My
Life vuodelta 1993.
|
Ilja Kabakov. The Boat of My Life, 1993. Hankittu kokoelmiin
vuonna 2001. Teoksen esittelytekstissä Kabakov kertoo teoksestaan: Pohjimmiltaan
tämä on ajatus esitellä elämäni, elämäni tarina installaation muodossa. Tein
tämän, kun täytin kuusikymmentä vuotta. Installaatio on suuri ja pitkä (17
metriä) puuvene, jonka molemmissa päissä on portaat, jolla katsoja kiipeää
kannelle ja laskeutuu sieltä. Kannella on kaksikymmentäviisi suurta
pahvilaatikkoa täysin sekaisin, ikään kuin ne olisi laitettu sinne
väliaikaisesti. Jokainen on täynnä kaikenlaista kotitalousromua, kuten kun
lähtemään kiireinen ihminen heittelee tavaroita yhteen lajittelematta: takkeja,
paitoja, kenkiä, lasten leluja. Jokaisessa laatikossa on kaiken päällä
pahvipala, johon on liimattu valokuvia, pieniä esineitä ja tekstejä. Tekstit
ovat hajanaisia muistoja elämäni jaksoista.Vaeltaessaan laatikoiden välillä, vähitellen veneen
vastakkaiseen päähän kulkiessaan katsoja ymmärtää, että tässä ovat kaikki ihmisen
elämän tavarat ja irtaimisto ja että liike veneen sisällä laatikoiden välillä
ja kohti uloskäyntiä on liikettä. ihmisen elämän varrella. Jokainen laatikko
edustaa sen omaa ajanjaksoa tuosta elämästä, omalla nimellä.Viimeinen laatikko on tyhjä. Voimakas assosiaatio syntyy
matkasta veneen läpi - Charonin veneen, joka kuljetti ihmissieluja Styx-joen
toiselle puolelle. Ainakin tämä kuva oli edessäni, kun ajattelin tätä teosta.
Kuvat OI
|
Kommentit
Lähetä kommentti